tirsdag 27. april 2021

LA HAM STILLE STORMEN!

Det har i det sist stormet litt i våre kretser, og det i hvertfall for min del gjort meg urolig. Hva er det jeg tror på, og hvorfor er jeg der jeg er?

Har tidligere delt noen tanker om hva vi har fokus på, og hvor viktig det er å ha Jesus i sentrum. Når det stormer som verst rundt deg, kan en hver miste fokus. Da er det viktig å gjøre som disiplene gjorde, å hente Jesus.

Og se, det blåste opp en kraftig storm på sjøen, så båten ble skjult av bølgene. Men han sov. Da gikk disiplene bort til ham og vekket ham og sa: Herre, frels oss! Vi går under!
Matteus 8:24‭-‬25

Grunnen til at disiplene ble engstelige, var at de ble opptatt av stormen. Jesus var ikke engstelig i det hele tatt. Han sov, og når de vekte ham, ble han faktisk litt oppgitt!

Han svarte: Hvorfor er dere så redde, dere lite troende? Så reiste han seg og truet vindene og sjøen, og det ble blikkstille.
Matteus 8:26

Når stormen roet seg, ble disiplene med ett opptatt av det de skulle være opptatte med, nemlig Jesus! Hvem var han? For en makt!

Hva er mitt fokus, midt i stormen? Hvor er Jesus? Er han med meg i båten?
Visst Jesus er med deg i båten, og sover, så gjør som han. Ikke la deg opprøre av det som skjer rundt deg, men ha fokus på Jesus! Sover han fredfullt i stormen, ja da er det trygt.
Og Guds fred, som overgår all forstand, skal bevare deres hjerter og deres tanker i Kristus Jesus.
Filipperne 4:7

Fred etterlater jeg dere. Min fred gir jeg dere. Ikke som verden gir, gir jeg dere. La ikke deres hjerte forferdes, frykt ikke!
Johannes 14:27

Men du må forsikre deg om at Jesus er i båten!

Hvordan kan jeg vite det da? En ting er ihvertfall sikkert, har du fokus på stormen rundt deg, vil du synke i all uro og bekymringer det gir deg. Finn Jesus, og fokuser på ham!

Det finnes flere eksempler på det i bibelen.

Peter steg ut av båten og gikk bortover vannet mot Jesus. Men da han så det veldige uværet, ble han redd, og begynte å synke. Da ropte han: Herre, frels meg!  Jesus rakte straks hånden ut og grep tak i ham, og han sa til ham: Du lite troende! Hvorfor tvilte du? Og da de steg opp i båten, la stormen seg.
Matteus 14:29‭-‬32

Så hvor er Jesus? Hva er det som opptar deg?  Vil det du er opptatt av, stille stormen, eller lar du frykten og uroen for stormen rundt deg ta overhånd?

Ikke la de rundt deg påvirke deg med sin frykt å redsel. Hent Jesus frem i båten, å la ham stille stormen!

Ingen kommentarer: