søndag 31. januar 2016

HELLER IKKE JEG FORDØMMER DEG!!

Døm ikke, for at dere ikke skal dømmes! for med den samme dom som dere dømmer med, skal dere dømmes, og med det samme mål som dere måler med, skal dere måles igjen.
Matteus 7:1-2

Når jeg leste disse versene tenkte jeg på et av de vakreste versene i bibelen, versene som omtaler synderinnen som Jesus forbarmer seg over. Et vers som jeg tror de fleste vil kjenne seg igjen i, både som den hjelpeløse synderinnen, og som en av Fariseerne som ved å peke på en annens synd akkurat der og da følte seg prektig.

 Dette verset minner meg på hvem jeg er som menneske. Hvor mange ganger har ikke jeg selv hvert opptatt av andres synd? Og i stede for å peke på Jesus, så peker jeg på synden, rister på hode og dømmer. I stede for å peke på Jesus som gir håp og tro, viser jeg tilbake til loven som bare vil vise hvor hjelpeløse vi er uten Gud og uten Håp!
Jesus minnet de på at dommen de gav var korrekt, men før du forsøker å fjerne flisa i din brors øye, så må du selv være ren. Før du forsøker å veilede en annen, må du selv se!! Og når du selv for øye på hvem Jesus er, og hva han har gjort for deg, da vil fokuset ditt være på ham, og det vil være ham du peker på. Men dømmer du, vil du selv bli dømt.

Jesus blev alene tilbake med kvinnen som stod der.
Da rettet Jesus sig opp og sa til henne: Kvinne! hvor er de? Har ingen fordømt deg? Hun sa: Nei, Herre! ingen. Da sa Jesus: Heller ikke jeg fordømmer deg; gå bort, og synd ikke mere!

Tenk hvilken nåde, og tenk visst vi virkelig kunne se og høre det samme! Kjenner vi en slik nåde er det bare en ting vi ønsker, nemlig å peke på han som gjorde det mulig. Han gjorde det for meg, du kan også få J


La meg virkelig kjenne og erfare Jesus, slik at jeg kan peke på Ham og forkynne hans nåde, barmhjertighet og utfrielse!!

2 kommentarer:

Christina sa...

Så sant. Nesten for godt til å være sant. Hvilken.lettelse at Jesus tanker er annerledes enn våre tanker. Den historien er et godt eksempel på nåde <3

Siw sa...

Jesus viser så absolutt en annen og bedre vei! Å da tenker jeg ikke bare på nåden (selv om den er det beste av alt) Jeg tenker på livet han viser oss. Han viste kvinnen en bedre vei, men han viste også alle disse dømmende menneskene det også. Nemlig at de faktisk var i samme bås. Kanskje de ville møte sine medmennesker på en bedre måte neste gang?

Så sant som du sier også, at når vi er opptatt av Jesus så er det ham vi peker på.