torsdag 2. mai 2024

FOR HVOR DIN SKATT ER , VIL OGSÅ DITT HJERTE VÆRE!

Har lenge hatt sansen for sangen til deLillos - Tøff i pysjamas :) For det er vel slik det ofte kan være, at når jeg selv har en god dag, ja da føles alt bra. Så er spørsmålet, hvordan ser andre på meg? Hva er det som gjør at jeg til syvende og sist har det bra? 

Visst jeg våkner en dag, og ser meg i speilet, og sier til meg selv; " hmmm......du ekke så verst du....." Holder jeg fast ved den tanken, ja, så føler jeg at alle andre ser på meg slik også. Så det spiller egentlig ikke så stor rolle hva andre tenker, så lenge jeg føler meg bra selv.

Men, det er ikke alltid man klarer å holde fast ved den tanken, og den vonde følesen du da har, projekterer du over på dine omgivelser, akkurat som du gjorde med den gode. I ditt hode føles det som at alle rundt deg tenker slik du tenker, og føler slik du føler. Det som er så merkelig, er at heller ikke da spiller det så stor rolle hva andre egentlig tenker. Det er dine følelser som på en måte bestemmer hva menneskene rundt deg mener om deg. 

Omgivelsene har nok en del og si, men det er til syvende og sist tankene dine og din selvfølelse som bestemmer hvordan du tolker og opplever det menneskene rundt deg sier og gjør. 

Jesus sier at vi ikke skal samle oss skatter som kan ødelegges eller stjeles av andre. Matteus 6 19-21. For hvor din skatt er, vil også ditt hjerte være. Han har skjønt det!!  Visst det som er rundt meg for lov og bestemme hvordan dagen skal bli, kan tilværelsen bli ganske ustabil. Noen vil fortelle deg at en god selvfølelse er derfor viktig og ha. Da kan du tåle det meste. Men en god selvfølelse kan også stjeles av andre, og når selvfølelsen din får seg en knekk kan det være vanskelig å se med opptimisme på verden. 

Men Gud vil ikke at vi skal søke det som verden ser som viktig, for han vet at det kan ødelegges eller stjeles av andre. Han vet hva som skal til for at min dag skal bli fulkommen. Søk først Guds rike og hans rettferdighet...Da vil du se på deg selv slik han ser deg, og din selvtillit vil bygge på hva du har i ham,  og ikke i deg selv. For når vi søker ham først, vil vi få alt dette i tillegg!  Matteus 6. 33. Gled dere i Herren alltid!! Fil. 4.4

Ingen kommentarer: