onsdag 24. juli 2024

ER JESUS EN TEORI FOR DEG?

Er Jesus blitt en teori for deg, eller har du virkelig kjent, og erfart at Jesus er den han sier seg å være?

Jeg har vokst opp I et kristent hjem, og hele livet mitt hvert del av en menighet,  som har formet meg, og mine valg og meninger.

Enkelte ganger har jeg nok følt på at noen av mine valg, og meninger liksom ikke er mine, men at jeg har lært å mene det. Gir det mening?

Det vil si at man noen ganger bygger erfaringer på hva man har sett og hørt hos andre.

Både selvopplevde og lærte erfaringer kan absolutt være en sannhet, men når man ikke selv har kjent og erfart, kan det fort bli en teori som i lys av ny kunnskap kan endre seg.

‭Salmenes bok 34:9
[9]  Smak og se at Herren er god! Salig er den mann som tar sin tilflukt til Ham.
Eller som det står I ‭Første Petersbrev 2:2-3
[2]  Som nyfødte barn skal dere lengte etter ordets uforfalskede melk, for at dere kan vokse ved den, [3]  så sant dere har smakt at Herren er god.

Jesus vil at du skal smake, og se!

Men kan du smake å se, på grunnlag av andres erfaringer?

Har du hørt utrykket; det får tennene til å løpe i vann? Noen kan dele sin erfaring med en slik innlevelse, at det skaper en så stor forventning at man formelig kjenner smaken, som får tennene til å ‘løpe i vann’. Når maten blir presentert,  begynner kjertlene å virke og utskiller spytt allerede når man bare tenker på den maten som blir beskrevet.

Var det det David mente, når han delte sine erfaringer og opplevelser med Gud i Salme 34?
[2] Jeg vil love Herren til hver tid, hans pris skal alltid være i min munn. [3] Min sjel skal rose seg av Herren. De nedbøyde skal høre det og glede seg.
[5] Jeg søkte Herren, og han svarte meg, han fridde meg fra alt det som forferdet meg.
[9] Smak og se at Herren er god! Salig er den mannen som tar sin tilflukt til ham.
[12] Kom, barn! Hør på meg! Jeg vil lære dere å frykte Herren.
Salmene 34:2-3, 5, 9, 12

Ved å smake å kjenne på ordene til David, kan man formelig selv oppleve at Herren er levende, god og sann. Det er det som skjer når ordet blir levende. Det skaper en tro!

Hebreerne 4:12
[12] For Guds ord er levende og virksomt og skarpere enn noe tveegget sverd. Det trenger igjennom helt til det kløver sjel og ånd, ledd og marg, og dømmer hjertets tanker og råd.


En teori kan fort slå sprekker, og så lenge du ikke har kjent, og erfart det selv, er det lettere for djevelen å så tvil. Har Gud virkelig sagt? Er det helt riktig det du har lært? Hvorfor har du ikke selv opplevd dette?


Jesus viste oss en ny og levende vei!

Hebreerne 10:19-20, 23
[19]  Vi har altså i Jesu blod frimodighet til å gå inn i helligdommen. [20] Til den har han innviet for oss en ny og levende vei gjennom forhenget, det er hans kjød.
[23] La oss holde urokkelig fast ved bekjennelsen av vårt håp, for han er trofast som ga løftet.

Vi må altså ikke nødvendigvis erfare selv.
Guds erfaringer kan bli dine.

Ved å bli overbevist av hans ord, kan jeg med visshet peke på Jesus, og tilegne meg hans erfaringer,  som mine. Ved å bli i ham, kjenner jeg og erfarer hvordan ordet skaper det det nevner. For når han taler, skjer det!

Salmene 33:9 NB
[9] For han talte, og det skjedde. Han bød, og det sto der.

Vanlige hverdagslige erfaring gir deg en tro på noe. Du har sett, erfart og lært. Men ikke alltid er den slags erfaringer like sterke. Ny kunnskap og nye erfaringer gjør at du må revurdere din tro. Men slik er det ikke med Visdommen du har I Gud. Selv om du selv ikke har erfart det, kan du vite med sikkerhet at Guds erfaringer er bygget på sannhet, og ingen ny kunnskap kan rokke ved det. Så ved å bli i ham, kan etterhvert hans sannhet og erfaringer bli dine, og du kan være trygg på at hans ord er sant!

Ingen kommentarer: